Siirry sisältöön

Uusi seurantalomake on ominaisuuksiltaan aiemmin käytössä ollutta vastaava.  Seurantalomake näkyy Ryhti-palvelussa vain valtuuden saaneille ja kirjautuneille käyttäjille. Syke on ottanut yhteyttä kuntiin ja neuvoo uuden palvelun käyttöönotossa.

Näin kunta hakee uuden seurantalomakkeen käyttöoikeuden

Kunta täyttää hakemuksen

Kunta täyttää Suomen ympäristökeskuksen hakemuksen, jolla se hakee kunnalle lupaa asemakaavan seurantalomakkeen käyttöön. Hakemus tarvitsee täyttää vain kerran.

Syke myöntää luvan

Kunta saa sähköpostilla tiedon hyväksytystä hakemuksesta ja myönnetystä luvasta.

Näin käyttäjät valtuutetaan kunnassa

Haetaan valtuutusoikeus Digi- ja väestötietovirastolta

Asioinnissa hyödynnetään Suomi.fi-valtuuksia(siirryt toiseen palveluun). Ensimmäiseksi kunnan työntekijälle haetaan valtuutusoikeus, jotta hän voi myöntää valtuuden muille työntekijöille tai yritysten edustajille. Valtuutusoikeus tarvitaan asiaan asemakaavan seurantatietojen ilmoittaminen(siirryt toiseen palveluun).

Digi- ja väestötietoviraston ohje:

Lomakkeen täyttäjä valtuutetaan

Valtuutusoikeudellinen henkilö myöntää valtuuden asemakaavan seurantalomakkeen täyttämiseen kunnan työntekijälle tai yritykselle. Asemakaavoituspalveluita tuottava yritys voidaan valtuuttaa niin, että yritys voi antaa edustamisvaltuutuksen niille työntekijöilleen, jotka työssään täyttävät kunnan puolesta asemakaavan seurantalomaketietoja.

Seurantalomaketta täyttävä henkilö tarvitsee asiointivaltuudet valtuusasiassa asemakaavan seurantatietojen ilmoittaminen(siirryt toiseen palveluun).

Valtuutettu henkilö täyttää lomakkeen

Asemakaavan seurantalomake täytetään osoitteessa https://ryhti-palvelut.syke.fi/(siirryt toiseen palveluun). Seurantalomake näkyy valtuutetuille henkilöille. Kirjautuminen palveluun tapahtuu Suomi.fi-tunnistautumisella.

Miten uusi lomake vaikuttaa asemakaavoituspalveluita tuottavan yrityksen toimintaan?

Kunnan puolesta lomakkeen täyttävän yrityksen työntekijän ei tarvitse täyttää hakemusta asemakaavan seurantalomakkeen käyttöön. Yritys tarvitsee Suomi.fi-asiointivaltuudet valtuusasiassa asemakaavan seurantatietojen ilmoittaminen. Kunnan edustaja myöntää tarvittavat valtuudet yrityksen työntekijälle tai yritykselle, joka tuottaa kunnalle asemakaavoituspalveluita. Tarvittavista valtuuksista kannattaa neuvotella kunnan kanssa.

Tietoja selaillaan Liiteri-palvelussa

Asemakaavan seurantalomakkeiden tietoja pystyy katselemaan elinympäristön tietopalvelu Liiterissä. Aiemmin tietojen siirtyminen Liiteriin kesti yhden yön. Nyt tiedot tallentuvat suoraan Liiterin käyttöön, ja ovat siis välittömästi katseltavissa siellä.

Mikä on asemakaavan seurantalomake?

Kaavaprosessin aikana kaavan laatija täyttää asemakaavan seurantalomakkeelle tietoja kaavan sisällöstä ja muutoksesta aiempaan kaavatilanteeseen. Lomakkeella kerättäviä tietoja käytetään kaavoituksen vuositilastojen laatimisessa ja tutkimuskäytössä.

Ohjeita lomakkeen täyttämiseen löydät Syke.fi:n asemakaavan seurantalomakkeen sivuilta.

Lomakkeen uudistumisesta esitettyjä kysymyksiä

Miten Suomi.fi-tunnistus toimii?

Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen vahvan tunnistautumisen palvelu. Työntekijä käyttää tunnistautuessaan varmennekorttia, mobiilivarmennetta tai verkkopankkitunnuksia.

Jos kunnalla tai yrityksen edustajalla on käytössään organisaatio- tai toimikortti (varmennekortti), se on helpoin tapa kirjautua palveluun. Mikäli varmennekortti ei ole käytössä, kannattaa selvittää, onko organisaation puhelinliittymissä mobiilivarmenneominaisuus. Jos mobiilivarmenteen käyttö ei ole mahdollista, kirjautuminen onnistuu myös henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

Suomi.fi-tunnistus on laajasti käytössä palveluissa, joissa käyttäjän henkilöllisyys pitää varmistaa. Tunnistuspalvelu huolehtii yksityisyyden suojasta, ja henkilötiedot kulkevat suojatussa yhteydessä.

Lue lisää Suomi.fi-tunnistuksesta(siirryt toiseen palveluun)

Miksi käytössä on Suomi.fi-tunnistus?

Suomi.fi-palvelut on valtionhallinnon yhteinen ratkaisu sähköiseen tunnistautumiseen ja toisen puolesta asiointiin. Rakennetun tietojärjestelmän toteutuksessa on edellytetty käytettävän Suomi.fi-palveluita täysimääräisesti.

Tietojärjestelmässä käsitellään myös salassa pidettäviä tietoja, mikä edellyttää vahvaa tunnistautumista (laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 6. §). Asemakaavan seurantalomakkeen tallennus toteutetaan rakennetun ympäristön tietojärjestelmän yhteyteen, joten samat tunnistautumisen vaatimukset koskevat lomakettakin.

Rakennetun ympäristön tietojärjestelmän määrittelyn ja toteuttamisen reunaehtoja(siirryt toiseen palveluun), PDF

Kenet kunnastamme kannattaa merkitä hakemukseen yhteyshenkilöiksi?

Kunta päättää tästä itse, mutta asemakaavan seurantalomakkeen yhteyshenkilön olisi hyvä tuntea seurantalomakkeen sisältöä ja koordinoida siihen liittyviä asioita kunnassa. Käyttäjätunnuksista vastaavan henkilö olisi hyvä olla sama koko Ryhti-kontekstissa.

Kuka voi allekirjoittaa asemakaavan seurantalomakkeen hakemuksen? Miten allekirjoittaminen tulisi tehdä?

Hakemuksen voi allekirjoittaa tavalla, joka kunnalla on yleisesti käytössä. Allekirjoittajaksi voidaan valita kunnan sopivimmaksi katsoma henkilö.

Mitä tapahtuu vanhoille TYVI-palvelun käyttäjätunnuksille? Tarvitaanko uuteen palveluun käyttäjätunnus ja salasana?

TYVI-käyttäjätunnukset jäävät tarpeettomiksi. Niitä ei tarvita uudessa palvelussa. Rakennetun ympäristön tietojärjestelmään kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen kautta.

Ensimmäiseksi kunta täyttää hakemuksen, jolla se hakee lupaa asemakaavan seurantalomakkeella tietojen ilmoittamiseen. Tämä vaihe tehdään vain kerran, kun palvelu otetaan käyttöön. Sen jälkeen kunta myöntää työntekijälle tai yrityksen edustajalle valtuuden asemakaavan seurantalomakkeen täyttämiseen. Sen jälkeen hän kirjautuu palveluun Suomi.fi-tunnistuksen kautta.

Mitä muutos tarkoittaa ELY-keskuksille?

ELY-keskukset neuvovat toiminta-alueensa kuntia, asemakaavoituspalveluita tuottavia yrityksiä ja aluearkkitehteja asemakaavan seurantalomakkeiden täyttämisessä.

Asemakaavan seurantalomakkeiden selaus jatkuu Liiteri-palvelussa. ELY-keskusten näkökulmasta toimintaan ei tule suuria muutoksia. On kuitenkin hyvä huomioida, että asemakaavan seurantalomakkeen yhteyshenkilöiden tiedot eivät ole ELY-keskusten haettavissa kuten tähän asti.

Myönteistä kehitystä on, että jatkossa kuntien tallentamat seurantalomakkeet näkyvät Liiteri-palvelussa heti. Aiemmin tiedot ovat näkyneet vasta seuraavana päivänä.

Mitä tapahtuu vanhalle lomakkeelle tallennetuille tiedoille, jos kaavaprosessi on kesken uuden lomakkeen käyttöön siirryttäessä?

Kaikki aiemmin tallennetut asemakaavan seurantalomakkeet, myös keskeneräiset, ovat käytettävissä uudessa palvelussa.

Voiko seurantatiedot toimittaa XML-tiedostona?

Asemakaavan seurantalomakkeen tietoja ei ole mahdollista toimittaa XML-tiedostona(siirryt toiseen palveluun) rakennetun ympäristön tietojärjestelmään. Poistuvassa TYVI-palvelussa tiedot on voinut toimittaa XML-muodossa, mutta käyttö on ollut vähäistä.

Tutustu myös

Ota yhteyttä

Rakennetun ympäristön tietojärjestelmän asiakastuki

ryhti@syke.fi

Alueidenkäytön tietojärjestelmien neuvonta

alu_tuki@syke.fi

Päivi Malmi

hankepäällikkö

etunimi.sukunimi@syke.fi

029 525 1831

Kaarina Vartiainen

projektipäällikkö

etunimi.sukunimi@syke.fi

050 436 1796