Lantmäteriverket anpassar sig till de förändringar som det nya datasystemet för den byggda miljön Ryhti medför. Utvecklingsarbetet medför förändringar i verkets processer och tjänster. Samtidigt öppnas nya möjligheter att utveckla tjänsterna. Ändringarna kommer också att synas för Lantmäteriverkets intressentgrupper, såsom aktörer inom fastighetsbranschen.
Lantmäteriverket (LMV) utvecklar sina egna datasystem och processer så att de är kompatibla med Ryhti-systemet. Underhållet av byggnadsuppgifterna överförs till Ryhti och uppgifterna om planeringen av områdesanvändningen blir tillgängliga som nytt informationsmaterial från Ryhti. Dessa ändringar har betydande konsekvenser för upprätthållandet av LMV:s grundläggande geografiska information och fastighetsuppgifter.
”Ryhti-systemet medför stora förändringar i våra processer, men öppnar samtidigt upp för nya möjligheter. Våra informationstjänster kommer att ändras när uppgifterna om byggnader fås via Ryhti. Detta innebär också att en del av våra tjänster kan dras in, eftersom kunderna i fortsättningen får tillgång till tjänsten direkt via Ryhti-systemet”, berättar Teija Tarvainen, servicechef för LMV:s informationstjänster.
Samarbetet med Finlands miljöcentral har varit framgångsrikt
De ändringsbehov som Ryhti-systemet orsakar i Lantmäteriverkets system och tjänster är på grund av sin omfattning en utmanande helhet. En av de största utmaningarna har varit att samordna tidtabellerna med Ryhti, eftersom byggandet av ett nytt system alltid är förknippat med överraskningar. Det smidiga samarbetet med Finlands miljöcentrals (Syke) Ryhti-team har underlättat hanteringen av helheten.
”Samarbetet med Finlands miljöcentral har fungerat mycket bra. Vi har fått information om de kommande tjänsterna och förändringarna, vilket har gjort det möjligt att planera förändringarna hos oss. Samarbetet har också gjort det möjligt för oss att påverka de informationstjänster som Ryhti-systemet erbjuder”, konstaterar Kaisu Harju, ledande expert vid LMV.
LMV:s verksamhet utsätts alltså för betydande konsekvenser i och med utvecklingsarbetet med Ryhti.
”När vi i framtiden får mer omfattande uppgifter via Ryhti-systemet kan vi i högre grad rikta våra resurser till att förbättra kvaliteten på vårt eget material. Vi tror att detta också kommer att märkas för våra kunder i form av bättre tjänster och informationsmaterial”, säger Jaakko Uusitalo, ledande expert vid LMV.
Tarvainen menar att LMV:s kundkrets på lång sikt drar nytta av Ryhti-systemet.
”Planeringsuppgifter har redan länge saknats på riksnivå i digital form. Dessutom är målet att länka byggnadsuppgifterna i bostadsdatasystemet (HTJ) med datasystemet Ryhti, vilket i fortsättningen möjliggör samanvändning av uppgifterna”, förklarar hon.
Utvecklingsarbetet som anknyter till Ryhti-systemet påverkar alltså också LMV:s intressentgrupper, såsom kommuner, statliga organisationer, myndigheter samt kommersiella aktörer som i sitt arbete behöver information om den byggda miljön.
Utvecklingsarbetet är en lång process som kräver samarbete
Utvecklingen av interoperabiliteten med Ryhti-systemet har varit en lång process som krävt både egna utvecklare och konsulthjälp utanför organisationen. Bakom arbetet ligger alltså mångsidig kompetens och mångsidigt samarbete.
Även om utvecklingsarbetet fortfarande pågår bidrar Ryhti-systemet redan på ett betydande sätt. LMV ser Ryhti som ett nationellt basregister som gör det möjligt för olika aktörer att få tillgång till uppgifter.
”Ryhti-systemets datainnehåll och tjänster är mycket centrala när man granskar hur informationen om den byggda miljön som uppstår i kommunerna förmedlas till dem som utnyttjar informationen. Samarbetet mellan de som producerar och de som använder informationen är särskilt viktigt i detta sammanhang”, betonar Jaakko Uusitalo.